Kommer SvA-ämnet att försvinna?

Vi är många som har tagit del av debatten kring SvA:s varande eller ickevarande. Integrationsministern Ullenhag har begärt en utredning av sitt departement. Kritiska föräldrar går ut i media och menar att SvA-undervisningen i sig är segrerande.

Vad tycker då jag?

För mig som är utbildad SvA-lärare är det självklart att elever som inte har svenska som modersmål ska läsa ämnet svenska som andraspråk istället för den ordinarie svenskan. Varför? Jo, för att elever som inte har svenska som modersmål har inte samma förutsättningar att tillgodogöra sig kunskaper i svenskan. Dessa elever har inte samma bas som elever med svenska som modersmål har i svenska språket.

 
Vi som är utbildade lärare i svenska som andraspråk har kontrastiva kunskaper kring olika språk. Vi har också en annan förståelse för hur dessa elever processar språket.

Att inte erbjuda dessa elever adekvat undervisning av rätt utbildade lärare är segrerande. Punkt!

/Fröken Stina
 
 

Glädjens dag!

Mina skyddslingar får stanna i Sverige. Jag är så glad och tacksam för att vi har en lagstiftning som i viss mån ger människor utsatta för hedersrelaterat våld amnesti i Sverige. Familjen består av en ensamstående mamma och två barn om de fått ett utvisningsbeslut hade mamman knappast varit i livet länge till. När jag och mamman fick beskedet av hennes advokat grät vi båda av glädje.

Jag hörde på nyheterna idag att jämställdhetsministern Nyamko Sabuni vill ha en hårdare lagstiftning kring tvångsäktenskap. Hon menar att den nuvarande lagstiftningen inte håller som det ser ut idag. Det är inte alltid tvångsäktenskap föregås av direkta hot eller misshandel, problematike är större och djupare än så.



Tack för det, ministern!

I dagarna är det tio år sedan Fadime Sahindal mördades av sin far. Vad har hänt sedan dess? Hörde på p1 (som är en fantastisk kanal) att regeringen satsat drygt 300 miljoner kronor de senaste tio åren och dessa pengar har gått till utbildning och olika insatser. Utbildning i hedersrelaterat våld är A och O tycker jag. Det är av största vikt att personal på socialtjänsten har djupa kunskaper om ämnet, likaså skolkuratorer, rektorer och lärare. Jag tror att vi är på god väg. Idag känner jag verkligen att Sverige är ett föregångsland inom många områden. Jag gissar, men jag kan inte säga säkert, att Sverige nog är det land i världen som mest uppmärksammar och arbetar mot hedersrelaterat hot och våld. Eller har jag fel?

Fadime Sahindal gjorde något stort för alla flickor och kvinnor utsatta för hedersrelaterat våld. Fadime Sahindal fick plikta med sitt liv. Vi får hoppas att hon inte gjorde det förgäves. Arbetet måste fortsätta!

Ha en trevlig helg!

Fröken Stina :)











Samtal med en dyslektiker

Jag undervisar i SvA, religion och historia på Introduktionsprogrammen. Nu vid terminsstarten arbetar jag för fullt med planering av lektioner samt det som är mest tidskrävande - att göra arbetsmaterial. Jag är inte ett fan av att köpa färdiga koncept, typ de som finns i läroböcker. Men i morse när jag hade lektion hade jag helt enkelt inte hunnit göra allt klart. Två elever, med läs- och skrivsvårigheter fick därför följande uppgift av mig:

- Läs dessa två sidor och sen gör ni en sammanfattning av det viktigaste på ett dokument i er dator.

 Eleverna tittade på mig med misstroende ögon och svarade:

- Men jag hatar att skriva.

- Vadå, ska jag läsa allt det här?

Eeehhh, ja, jag har inte riktigt hunnit. Jag kände hur det blev fel fel fel!

Ikväll hade jag besök av en vän med dyslexi. Jag bad honom berätta om vad som gick fel i hans skolgång.

- Läraren kunde säga:

- Läs de här tio sidorna och skriv ner de viktigaste punkterna från texten.

Han beskrev hur han bara häpnade inför dessa uppgifter, för han förstod inte alls vad han skulle göra och hur han skulle klara det. För det första var det omöjligt för honom att läsa långa texter och få sammanhang, och att sedan veta vad som är det viktigaste för att sen skriva ner det, det var helt enkelt omöjligt.

Jag berättade om min ogenomtänkta morgonlektion och hans respons blev:

- Nej, det där går bara inte.

Så  nu i helgen vet jag precis vad jag ska göra. Jag ska klippa, klistra, förenkla och förtydliga. Måndagens lektion ska bli så mycket bättre och jag ska ge eleverna en rättvis chans. Det är min skyldighet som lärare. Jag ska lära av mina misstag!

Ha en trevlig helg!

/Fröken Stina






Kinesisk skolgång

En kinesisk elev berättade följande för mig idag:

När han gick gymnasiet i Kina började skoladgen klockan 7.00 och pågick till 21.30. Låter som helt sanslösa tider i mina öron.

Eller är det framtiden kanske? Kinesiska elever ligger i framkant jämfört med svenska elever.

Tiden får utvisa.

Men jag funderar, jobbar lärare lika länge eller jobbar lärarna i skift i Kina?

Nåt att tänka på!

God kväll!!

/Stina

RSS 2.0