Glädjens dag!

Mina skyddslingar får stanna i Sverige. Jag är så glad och tacksam för att vi har en lagstiftning som i viss mån ger människor utsatta för hedersrelaterat våld amnesti i Sverige. Familjen består av en ensamstående mamma och två barn om de fått ett utvisningsbeslut hade mamman knappast varit i livet länge till. När jag och mamman fick beskedet av hennes advokat grät vi båda av glädje.

Jag hörde på nyheterna idag att jämställdhetsministern Nyamko Sabuni vill ha en hårdare lagstiftning kring tvångsäktenskap. Hon menar att den nuvarande lagstiftningen inte håller som det ser ut idag. Det är inte alltid tvångsäktenskap föregås av direkta hot eller misshandel, problematike är större och djupare än så.



Tack för det, ministern!

I dagarna är det tio år sedan Fadime Sahindal mördades av sin far. Vad har hänt sedan dess? Hörde på p1 (som är en fantastisk kanal) att regeringen satsat drygt 300 miljoner kronor de senaste tio åren och dessa pengar har gått till utbildning och olika insatser. Utbildning i hedersrelaterat våld är A och O tycker jag. Det är av största vikt att personal på socialtjänsten har djupa kunskaper om ämnet, likaså skolkuratorer, rektorer och lärare. Jag tror att vi är på god väg. Idag känner jag verkligen att Sverige är ett föregångsland inom många områden. Jag gissar, men jag kan inte säga säkert, att Sverige nog är det land i världen som mest uppmärksammar och arbetar mot hedersrelaterat hot och våld. Eller har jag fel?

Fadime Sahindal gjorde något stort för alla flickor och kvinnor utsatta för hedersrelaterat våld. Fadime Sahindal fick plikta med sitt liv. Vi får hoppas att hon inte gjorde det förgäves. Arbetet måste fortsätta!

Ha en trevlig helg!

Fröken Stina :)











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0