Genrepedagogiskt arbetssätt enligt cirkelmodellen

Här kommer sammandrag av några väldigt lyckade lektioner. Eleverna fick arbeta genrepedagogiskt och enligt cirkelmodellen arbeta med  tidningsinsändare.

Fas 1, bygga upp kunskap kring tidningsinsändare:

Eleverna fick läsa några olika insändare, bl.a. en som jag visade på OH-bild. Vi gick igenom hur man kan börja en insändare, hur den avslutas, hur skribenten skriver för att lyfta fram sina åsikter, hur skribenten lägger fram fakta, o.s.v. Eleverna fick också möjlighet att berätta om sina egna erfarenheter av insändare - det var dock ingen som skrivit någon insändare och ingen av eleverna läste insändare i dagstidningen.


Fas 2, dekonstruktion av modelltexter:

Vi tittade noggrannare på ordval och mönster i olika insändare. Vissa mönster var väldigt tydliga och därmed lätta för eleverna att förstå, exempelvis hur insändarne inleddes: jag tycker, jag anser, nu får det vara nog, jag undrar etc. Vi pratade även om vikten av att ha belägg för sina åsikter, t.ex. genom hänvisning till statistik eller jämförelser mellan olika kommuner. Vi försökte hitta ett gemensamt metaspråk för hur man skriver en insändare. Jag uppmuntrade eleverna att hitta alternativa ord och olika sätt att uttrycka vissa saker. Hur kan man exempelvis variera - jag tycker? Jo, genom att istället välja jag anser.

Fas 3, gemensam produktion av insändare.

Eleverna fick ge förslag på ett ämne som vi kunde skriva en gemensam insändare om. Förslagen haglade och de följde ett visst mönster, alla tyckte det var en bra idé att skriva om språkintros undermåliga lokaler. Eleverna var i allra högsta grad delaktiva i textskrivandet och på whiteboardtavlan växte så småningom en gemensam insändare fram. Eleverna var inte alltid överens om vilka åsikter som skulle föras fram, men de kunde ändå hjälpas åt och stötta varandra. Ibland blev meningarna heltokiga och då försökte jag genom stöttning få eleverna att hitta alternativa meningar och fraser.


Fas 4, egen produktion av insändare. 

Eleverna uppmuntrades att välja ett ämne som låg dem varmt om hjärtat och sedan fundera på hur de skulle förmedla detta via en insändare. De flesta valde att skriva om Migrationsverkets hantering av asylärenden eller jakten på sommarjobb. Jag gick runt i klassrummet och stöttade eleverna i deras produktion.

Jag skickade in några av insändarna till lokaltidningen och de blev publicerade, till elevernas stora förtjusning. De insändare som publicerades läste vi igenom gemensamt och författarna blev "lektionens hjältar".

Reflektioner över konceptet med cirkelmodellens fyra faser:

Alternativet till att arbeta enligt cirkelmodellen är att jag säger till eleverna: Ni ska skriva en insändare. Denna lämnas in på fredag, lycka till! (i princip). Med hjälp av cirkelmodellen får ju eleverna regelrätta verktyg i sitt skrivande. De lär sig hur en insändare är uppbyggd, vilka ord de kan använda, hur de konstruerar meningar för ändamålet etc.  Jag kastar inte ut en uppgift till dem och förväntar mig att de på förhand ska veta hur de ska göra. Med genrepedagogik ger jag eleverna de redskap de behöver.

/Fröken Stina













RSS 2.0