Från Syrien till Sverige

 
Som diagrammet visar ovan närmar vi oss nästintill rekordstora siffror gällande antalet asylsökande år 2014.  Diagrammet nedan visar varifrån de fem största asylsökande grupperna kommer ifrån och som vi ser ligger Syrien i topp. Diagrammen är hämtade från Migrationsverkets hemsida.
 
 
 
 
 
Enligt Migrationsverkets prognos från i april väntas det totala antalet asylsökande landa någonstans mellan 54 000 - 70 000 vid årets slut. Hittills har drygt 30 000 syrier sökt asyl till Sverige och under hela 2014 räknas 24 000 syrier söka sig till Sverige. En stor del av syrierna är barn och ungdomar som så snart som möjligt efter ankomsten till Sverige ska börja skolan. Jag undervisar syriska elever sedan ett par år tillbaka och har många gånger funderat över skillnaderna mellan det svenska skolsystemet och det syriska skolsystemet. Jag har pratat med ungdomar och googlat runt lite. Här kommer mina resultat:
 
Utbildningsgraden i Syrien kontra andra arabiska länder:
I jämförelse med de flesta länderna på den arabiska halvön har Syrien ett relativt väl utbyggt och välskött utbildningssystem. Läs- och skrivkunnigheten är relativt hög och det finns både statliga och kommunala skolor. Undervisningen baseras till stor del på behaviorismen. d.v.s. att läraren står framme vid tavlan och föreläser och eleven lyssnar och antecknar.
 
Skolgången nu och före kriget:
Syriska ungdomar har berättat för mig att privatskolorna ofta håller en högre standard än de statliga skolorna, bl.a. är lärarna i de privata skolorna mer välutbildade. Inbördeskriget som startade 2011 har dock delvis raserat utbildningsväsendet och numera går bara hälften av landets barn och ungdomar i skolan. Före kriget var siffran mycket högre då de flesta av barnen gick åtminstone sex år i skolan.
 
Grundskola och gymnasium:
Grundskolan i Syrien är sex år lång och följs av en treårig mellanskola. Dessa skolår är obligatoriska och följs sedan av en gymnasieskola som är tre år lång (icke-obligatorisk). Före kriget var det endast 2/3 av alla elever som gick vidare till mellanskolan och det är fler pojkar än flickor som går vidare. Detta trots att mellanskolan är obligatorisk. Det kan finnas uppemot 50 elever i klasserna och det råder ofta brist på kvalificerade lärare.
 
Lärarens syn på eleven i Syrien kontra i Sverige:
 
Pedagogen ser eleven som ett oskrivet blad som ska fyllas med baskunskap. En C-uppsats skriven av en elev vid Göteborgs universitet (https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/3859/1/HT06-2611-040.pdf) visar att den behavioristiska synen på elever och kunskap ligger till grund för nästan all inlärning i Syriens skolor. Elever lär sig ta ansvar för läxor, närvaro klassrumsuppgifter, men ingen vikt läggs vid barnets egen tänkande och inre mentala processer. Detta förhållningssätt skiljer sig markant från den skola som barnen möter i Sverige. Här har behaviorismen sedan länge fått ge vika för de sociokulturella teorierna om inlärning, med bl.a. Vygotskij i spetsen. I Sverige ses barnet som en kompetent enskild individ som i samspel med andra ska utveckla sitt lärande. Alla individer har olika erfarenheter, kunskaper och uppfattningar och genom samspel och interaktion med varandra utvecklas dessa till nya kunskaper.
 
Vilka slutsatser kan jag då dra av denna jämförelse?
 
När en elev från Syrien kommer till Sverige är intrycken många och nya. Sverige är ett land som i många avseenden är vitt skiljt från Syrien och detta gäller inte minst skolan. Vårt skolsystem är ett system vi ska värdesätta, men vi måste samtidigt vara medveten om att den rymmer svagheter, speciellt när det handlar om att möta nya elever från andra skolkulturer. Övergången från en skola med auktoritärt styre till en skola där lärarna i mångt och mycket kan ses som en likvärdig samarbetspartner med eleverna, kan vara svår. En svensk elev fostras in allt eftersom i det svenska skolsystemet och växer hela tiden med sitt ansvar. En elev från en annan skolkultur kan många gånga uppleva detta som förvirrande eftersom de inte vet vart gränserna går. En sen ankomst i ett arabiskt land kan resultera i en örfil men i Sverige kan samma elev mötas av en lärare som "bara" suckar och skakar på huvudet. I en skola med sociokulturellt perspektiv på lärande ställs andra språkliga krav på eleven än vad som krävs i en skola med behavioristisk syn på kunskap. I den senare kan det räcka med att eleven skriver av vad som står på tavlan, går hem och repeterar, kommer tillbaka till skolan och rapar upp meningarna i exakt samma ordföljd som läraren gjorde igår. I Sverige ska eleven plocka ut vad som anses vara viktigt, repetera grundkunskaperna, kunna föra ett resonemang kring samt kunna dra slutsatser. En svensk elev är skolad i detta arbetssätt från dag 1 i skolan. En nyanländ elev från Syrien har inte den skolningen och vi måste komma ihåg att det tar tid, kraft och motgångar för att eleven slutligen ska lyckas.
 
Riktade insatser från skolan är viktiga och jag kommer att återkomma om detta längre fram.
 
/Fröken Stina
 
 
 
 

Nytt från Utbildningsdepartementet

Utbildningsdepartementet har presenterat förslag till förändringar för att förbättra utbildningen för nyanlända elever. Här kommer förslagen med mina reflektioner kring dem i kursiv stil.
 
 
Vilka elever räknas som nyanlända?
Elever som har anlänt och påbörjat sin utbildning i Sverige efter sju års ålder ska räknas som nyanlända. Dock räknas inte eleven som nyanländ efter fyra års skolgång. Bra att det finns en tidsgräns som reglerar vilka elever som hör till denna kategori.
 
 
Kartläggning av elevers kunskaper:
Skolan ska göra en kartläggning av elevens kunskaper inom två månader. Målet är att eleven ska delta i ordinarie ämnesundervisning så snart som möjligt. Jag tycker det är positivt att kartläggning ska genomföras inom två månader men tycker det är märkligt att detta inte har skett tidigare. Det kan dock bero på de hinder som finns för att en kartläggning ska kunna ske på ett smidigt sätt. Det är förstås önskvärt att eleven har med sig betyg från sina gamla skola, men detta sker ju sällan. Eleverna som kommer till svensk grundskola sällan slutfört grundskolan i sitt hemland och även om detta är gjort, finns sällan betyg med i bagaget till Sverige. För att en bra kartläggning ska kunna göras behövs en tolk och en väl tilltagen tidsplan.
 
Prioriterad timplan:
Skolverket slår fast att för att eleverna ska kunna delta i ordinarie ämnesundervisning krävs grundläggande kunskaper i det svenska språket. Därför kan eleverna få en prioriterad timplan, där eleven läser mer svenska som andraspråk på bekostnad av ordinarie ämnesundervisning. Denna prioriterade timplan får en elev ha högst ett år. Detta låter rimligt. Eleverna bör få sina grundläggande kunskaper i svenska som andraspråk delvis tillgodosedda på sva-lektioner, men eleverna bör även få hjälp av en sva-lärare, på avsatta lektionstider, med ämnesstudier och läxläsning.
 
Förberedelseklass:
Rektor fattar beslut om det ska finnas en förberedelseklass på skolan. Tiden i förberedelseklass får inte vara längre än ett år. Denna tanke är god men jag undrar dock hur Skolverket har tänkt när det gäller motsvarande elevgrupp på gymnasiets Introduktionsprogram - Språkintroduktion. Där har huvudmannen endast en skyldighet - att erbjuda ämnet svenska som andraspråk (grundskolenivå). Det är alltså inte självklart att eleverna ska läsa matematik, samhällskunskap eller engelska. Detta rimmar illa med ambitionen för grundskoleelever. På Språkintroduktion har vi idag elever som går i upp till 3 år och endast erbjuds svenska som andraspråk. Med andra ord är Språkintroduktion att betrakta som en väldigt seg- och långdragen förberedelseklass.
 
Inkludering:
Skolverket lyfter fram forskning som visar betydelsen av att mottagning och inkludering inte ska skiljas från övrig verksamhet i kommunen. För mig är det väldigt tydligt hur vi i skolvärlden inte ska göra. Vi ska inte placera de nyanlända eleverna i extrainsatta moduler på skolgården. Vi ska inte placera eleverna i lektionssalar i källaren när övrig undervisning bedrivs ovan jord. De nyanlända eleverna ska inte istället placeras i klassrum som ligger centralt i skolan, gärna i fina, välutrustade lokaler.
 
Vad har betydelse för skolresultatet?
 
Dessa fem faktorer ska samspela med varandra för att inlärningen ska bli gynnsam.
 
- Tillåtande arbetsklimat.
- Kollegialt lärande så att lärargrupperna drar åt samma håll.
- Formativ bedömning.
- Pedagogiskt ledarskap.
- Inkludering.
 
ALL UTBILDNING SKA VILA PÅ VETENSKAPLIG GRUND OCH BEPRÖVAD ERFARENHET.
 
De fem ovan nämnda faktorerna är otroligt viktiga och jag har massor med tankar kring dem. Återkommer :)
 
/Fröken Stina
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

RSS 2.0