Skolverket om nyanländas elevers lärande i svenska skolan

Skolverket har gjort en behovsinventering för att se vad som behöver göras för att nyanlända elever ska nå en ökad måluppfyllelse.
 
Skolverket har bl.a. kommit fram till följande:
 
- Forskning om nyanländas första tid i skolan är näst intill obefintlig.
 
- Verksamheten i förberedelseklasserna är ofta skild från övrig skolverksamhet vilket inte gynnar eleverna.
 
- Samverkan mellan föräldrarna och det omgivande samhället är en förutsättning för en lyckad integration men denna samverkan finns sällan.
 
- Undervisande lärare bestämmer för det mesta när eleverna ska över till "vanlig" klass och denna bedömning kan sägas ske godtyckligt. Det finns inga nationella kriterier för hur och när övergången ska ske.
 
- Modersmålslärarna är av stor betydelse men involveras sällan i det pedagogiska arbetet.
 
- Elever får inte studiehandledning på modersmål i den utsträckning som behövs vilket kan leda till att de halkar efter i sin kunskapsutveckling.  
 
- Undervisningen fokuseras mest till svenska som andraspråk och eleverna får ytterst sällan undervisning i övriga ämnen. De hamnar därför efter i sin kunskapsutveckling.
 
- Det saknas ofta ett samlat grepp och ett systematiskt tillvägagångsätt i verksamheten för de nyanlända eleverna.
 
- Kartläggningen som ska ske när en nyanländ elev börjar skolan är ofta bristfällig. Skolverket arbetar i nuläget med att ta fram ett nytt heltäckande kartläggningsmaterial som ska vara färdigt 2016.
 
/Fröken Stina
 
 
 
 
 
 
 

Migrationsverket ändrar sin prognos

Migrationsverket höjer nu sin asylprognos. Som mest väntas 80 000 människor söka asyl i Sverige 2014 och de flesta antas komma från Syrien och Eritrea. Nästa år, 2015, väntas flyktingströmmarna öka från Irak.

För mer information, se Migrationsverkets nyhetssida:

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2014/2014-07-24-Migrationsverket-hojer-asylprognosen-till-80-000.html

RSS 2.0