Nu händer det grejer på regeringskansliet...

Stora saker är på gång när det gäller våra kära flerspråkiga elever. Regeringen har presenterat ett åtgärdspaket och detta visas nedan. Mina kommentarer är i fetstil.


70 000 elever, nästan tio procent, i den svenska grundskolan är födda utomlands. Dessa elever har svårare att nå grundskolans mål, endast 63 procent nådde gymnasiebehörighet 2010 - en trend som förvärrats de senare åren. Det beror på flera saker. En orsak är att barn är äldre när de kommer till Sverige. Niondeklassare som invandrat efter skolstart har i dag i genomsnitt bara gått 4,5 år i svensk skola. År 2001 var motsvarande siffra 6 år. En annan faktor som kan spela in är att barn kommer från andra typer av länder idag. Siffran 63% är alldeles för hög, ska bli spännande att se hur vi ska komma tillrätta med detta.


Regeringen presenterar idag ett paket med åtgärder.


Nyanlända elevers kunskaper ska kartläggas:

  • Prov och bedömning vid ankomst. Idag placeras nyanlända elever i allmänhet i den årskurs de åldersmässigt tillhör, även om elevens kunskapsnivå är betydligt lägre. Regeringen ger Skolverket i uppdrag att föreslå hur nyanlända elevers kunskaper ska kartläggas för att kunna ligga till grund för placering i lägre årskurser. Detta tror jag är A och O. Det är viktigt att en rejäl kartläggning görs så att eleverna hamnar rätt från första början. Detta innebär dock ett resurser måste läggas på att ta in tolkar så att vi lärare får information från eleven. Som det är nu hör man många gånger att han har gått i skolan några år.... Det är ju hur luddigt som helst!
  • Kunskapsutvecklingen i svenska de första åren ska mätas. Toppen, och vi vill ha instrumenten från Skolverket så vi inte behöver uppfinna hjulet flera gånger. Att bara se till betygskriterierna räcker inte.

Skolverket får i uppdrag att utforma dessa system.

Mer tid för undervisning

  • Skolplikten kan förlängas till 18 års ålder för nyanlända elever. En förutsättning!
  • Fler lektioner. För nyanlända kan det behövas extra tid i skolan. "Mycket bra, men det är viktigt att lektionerna är språkutvecklande. Eleverna ska inte sitta av tiden i skolan för att de inte förstår något.
  • Prioritera vissa ämnen före andra. Skolor måste kunna välja att under en period prioritera exempelvis svenska språket före andra ämnen. Håller helt och hållet med om detta. Jag ställer mig väldigt tveksam till det faktum att eleverna måste klara kunskapskraven i engelska för att komma in på gymnasiet. En elev kan ju behärska fyra, fem språk, vara superduktig i flera ämnen- för att sedan stupa på engelskan. Det är inte logiskt att engelskan ska vara ett "måste-språk".

En utredare ska se över dessa frågor, redovisning ska ske senast 31 december 2012.

Bättre mottagande

  • Ska vi ha kvar systemet med ämnet svenska som andraspråk? Nja. Inte som ämnet i praktiken har blivit på många skolor ute i landet - ett slaskämne där obehöriga lärare fyller ut sin tjänst och kopierar uppgifter från Lektion.se. Men med rätt kursplan, med rätt lärare och rätt upplägg kan sva-ämnet resa sig sig.
  • Hur ska behörighetsreglerna se ut för lärare att undervisa i svenska för nyanlända? Minst 60 hp för att bli behörig att undervisa i SvA ska gälla för hela grunskolan. För gymnasiet bör 90 hp krävas.
  • Vilka regler ska gälla för de så kallade förberedelseklasserna?

En utredare ska se över dessa frågor, redovisning ska ske senast 31 december 2012.

Mer korrekt statistik

  • Prov- och betygsstatistik för skolor ska redovisas exklusive de elever som anlänt de senaste fyra åren. Statistik för samtliga elever ska också redovisas. Låter rimligt.
  • SALSA ska utvärderas. SALSA är ett statistikverktyg Skolverket använder där faktiska betygsresultaten sätts i relation till ett antal bakgrundsfaktorer. Ibland används den statistiken för att legitimera bristfälliga skolresultat.

Skolverket får i uppdrag att genomföra dessa förändringar av statistiken samt utvärderingen av SALSA.

Språkutveckling i förskolan

  • Nästan vart femte barn i förskolan talar ett annat språk än svenska i hemmet.
  • Förskolepersonalens kunskap om språkutveckling ska öka. Låter mer än rimligt. Förskolan är en viktig plats för elevernas språkutveckling.

Skolverket får i uppdrag att genomföra detta. Uppdraget ska redovisas senast 15 februari 2013. Det ser vi fram emot med spänning!


 För mer läsning, gå in på www.regeringen.se


/Fröken Stina


Kommentarer
Postat av: Tina Rudberg

Hejsan,

Jag sökte info på internet och trillade in på din blogg och jag har en fråga som jag hoppas att du kan hjälpa mig med: JAg har en kompis från Serbien som läst SFI och nu ska börja SVA för vuxna. Hon bor i Botkyrka kommun och bara ett par dagar innan kursen skulle börja fick hon veta att den ställts in. Kommunen hade budgetunderskott och skulle bara erbjuda svenskautbildning på grundnivå. Min kompis är jättemotiverad och vill bara bli färdig med svenskautbildningen så hon kan börja studera till sjuksköterska- men nu kan hon som tidigast få en plats i oktober, istället för juli som de tidigare sagt. Hon har även frågat om hon kan få läsa kursen i en annan kommun, men det har de sagt är omöjligt. Nu undrar jag vad som gäller egentligen- har kommunen inte en skyldighet att erbjuda svenska som andraspråk för vuxna eller åtminstone möjlighet att läsa kursen i en annan kommun? Jättetacksam för svar!

Hälsningar,

Tina

Svar: Hej, ursäkta sent svar. Menar du svenska som andraspråk på grundskolenivå? Alla kommuner erbjuder inte kurser för vuxna på grundskolenivå, men hon har ju möjlighet att läsa sva i en annan kommun. Be henne kontakta närmaste vuxenutbildning och fråga hur det ser ut med kursutbudet. Lycka till! /Stina
Stina Noren

2014-07-01 @ 12:32:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0