Vikten av att eleven lyckas med sin läs- och skrivinlärning

För mig är det helt självklart att resursfördelningen i den svenska skolan är snedvriden. När eleverna står vid mållinjen i slutet av grundskolans satsas stora resurser på att eleverna ska "fixa" målen, men faktum är att detta resurstillskott borde ha skett under elevens första år. Jag vet inte hur många gånger jag har stött på elever i 14-årsåldern som har har svårigheter att läsa och skriva. Om de hade fått riktigt bra hjälp under de första skolåren hade deras fortsatta skolgång tett sig helt annorlunda. De elever som i folkmun kallas för "värstingar" och "strulpellar" har ofta en sak gemensamt - de lyckas inte i sin skolgång. Och vad beror det på? Jo, att de har fått gå år efter år i skolan utan att ha fått rätt hjälp. Insatser sätts istället in alldeles för sent (om de sätts in alls?)

Det är viktigt att barnen lyckas med sin läs- och skrivinlärning på det nya språket svenska. Att misslyckas med att lära sig läsa och skriva kan leda till en negativ självbild och slutligen bli en slags inlärd hjälplöshet. Misslyckandet från läsningen sprider sig snabbt till andra områden i skolan och dessa elever lär sig snart att betrakta sig själva som misslyckade och inkompetenta. De upplever ofta att de inte har kontroll över vad som händer med dem.

Ha en trevlig dag!

/Stina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0