Även om vi läser samma bok "får" vi inte samma kunskaper!



Just nu läser jag en väldigt bra bok: Det flerstämmiga klassrummet av Olga Dysthe. Törs jag skriva att klockan är halv sex på morgonen och jag har varit vaken sedan fyrasnåret? Undrar om det är fullmåne ute, brukar vara det när jag har svårt att sova. Nåväl, jag har alltid varit morgonpigg och föredrag att jobba tidigt på mornarna. I skrivande stund ligger alltså Dystes bok bredvid mig och jag har läst vad hon skriver om kunskap. Som rubriken i detta blogginlägg förtäljer "får" vi alltså inte samma kunskaper även om vi läser samma bok. Detta är en mycket tänkvärd mening eftersom vi i skolan idag tenderar att ha detta synsätt. Jag har sammanfattat tre punkter som Dysthe tar upp i denna fråga: 

Kunskap är inte något statiskt som kan överföras från lärare till elev, kunskap byggs istället upp i ett samspel mellan individer.

1. Om  jag berättar för Elsa att det bor 9 miljoner människor i Sverige, så är detta information. Det blir inte kunskap förrens Elsa har integrerat informationen i befintliga kunskapsstrukturer, vilket i första hand sker via språket.

2. Värderingar och attityder är en integrerad del av kunskapskonstruktionen och inget som kan skiljas från den.

3. Kunskapen måste förankras i elevens livsvärld eftersom det slutgiltliga målet för inlärning är att göra eleven i stånd att förstå sig själv och förstå sin omvärld samt göra bedömningar och handla som individ och medlem av stora grupper.


Detta ska ske i motljus av de behavioristiska teorierna. Minns ni nivåerna fakta, färdighet, förståelse, förtrogenhet? Jag minns dem väl från min egen skoltid på nittiotalet. Lärarna sa till oss elever: För ett G krävs att ni har faktakunskaperna, för högre betyg ska ni klara de övriga kriterierna.

Enligt Dysthe ska vi lärare inte jobba på detta sätt. "Faktakunskaper" är inte en lägstanivå. Eleverna ska inte lära sig fakta först och börja tänka sen. Reflektionen ska alltid finnas där.

Tack för ordet denna härliga fredagsmorgon. Nu ska jag brygga nytt kaffe och vänta på att solen går upp.

Ha en trevlig helg!

Fröken Stina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0